Menulis

Pagi ni bangun awal.... semenjak dua menjak aku mendapat seru untuk tidur awal.... nampaknya semakin hari semakin awal aku dapat bangun..... dan semakin banyak perkara yang dpt aku siapkan sebelum manusia memenuhi ruang jalanraya di depan rumahku ini sebentar lagi.  hmm.... sekarang pun sesekali dah kedengaran kenderaan lalu lalang....

Well aku start menulis tesis pagi ni..... nak ikut cakap Prof Raja Suzana yang bangun jam 5am setiap pagi ketika menulis tesis kata beliau. Bersemangat.

Sebentar tadi sempat aku sempat menjenguk ke pasaran emas dan perak yang aku trade.... still sideway market.  Dalam sideway market ni takde banyak analisis pun yang boleh kita buat. Sentimen akan menentukan segalanya. Contohnya andaikata ekonomi US jatuh atas pelbagai sebab (nak cerita pun confirm jadi 1 bab on its own...) atau Asia Timur, mainly Japan, China and Korea are down, most probably the whole asia will have direct impact dan ekonomi pun terjejas. Hasil daripada itu nilai matawang akan merudum dan kepercayaan pelabur terhadap matawang akan terjejas.  Akhirnya pelabur akan switch daripada menyimpan matawang negara2 tertentu dan bertukar untuk menyimpannya di dalam pasaran emas atau perak yang jauh lebih stabil. Therefore harga emas.... dan perak pun naik.... normally emas memang akan confirm naik.... tapi selalunya tak lama, maybe for few months top... then apabila negara2 yang terlibat dengan permasalahan ekonomi melakukan langkah2 positif utk mengekang inflasi di negara masing2, selalunya harga emas akan menurun semula. Perak juga.

Algorithm.... walau macam mana bijak/smart pun.... tetap tidak dapat bekerja secara konsisten dalam keadaan ekonomi sideways.... penganalisis/pelabur perlu switch off algorithm tersebut dalam keadaan begini.... No clear movement in the market means there will be always possibility for disaster to happen.

So traders out there.....

Watch out!


;)

Comments

Popular Posts