Bagaimana saya bermula dengan Forex

Seringkali apabila saya utarakan kepada rakan2 atau saudara mara berkenaan forex... ramai yang mengatakan... eh... forex tu senang ke?... errr... berniaga forex tu bukan macam judi ke?... hmm... macam2 lagi pandangan yang saya dapat berkenaan forex... 


sebenarnya perniagaan forex juga adalah sama seperti berniaga dalam saham... adakah berurusniaga dalam saham itu haram? yes... boleh jadi haram kalau anda berniaga kaunter yang nyata haram (contohnya kaunter judi dan arak). tetapi secara umumnya berniaga saham adalah harus, begitu jugalah dengan forex.


Forex adalah singkatan untuk Foreign Exchange bermaksud pertukaran matawang asing. sistem 'currency' telah diperkenalkan di US kira2 30 tahun yang lalu... pun begitu.. teknologi forex secara online adalah suatu 'bubble' yang baru... 'bubble' adalah perkataan yang digunakan oleh pedagang (traders) di NYSE bagi menyatakan tentang sesuatu teknologi yang bakal mendatangkan keuntungan. contohnya permainan nintendo pada tahun 80'an dan microsoft pada 90'an. 


saya mula mengenali forex kira2 6 tahun yang lalu... takdelah lama sangat sebenarnya... tak boleh dipanggil 'otai' atau 'masta' pun... cuma saya berminat untuk berkongsi ilmu tentang forex... kerana berniaga forex boleh mendatangkan keuntungan yang sangat besar... pada masa yang sama boleh menjadi shortcut untuk anda kehilangan wang dalam kuantiti yang besar dalam masa yang singkat.


seiring dengan sedikit ilmu yang saya perolehi dari bidang programming, sekarang ini saya sedang membangunkan suatu program untuk menganalisis pasaran dalam tempoh yang singkat agar banyak wang tidak perlu dibazirkan kepada trading yang tiada trend. trend adalah pergerakan sesuatu matawang sama ada menaik (bullish) atau menurun (bearish).


pada post akan datang saya akan share lebih banyak info tentang perniagaan forex... hmm... kenapa saya nak share? kenapa ye?... tentulah kerana keuntungannya... err.... ada apa2 hidden agenda ke?... tentulah takde... saya bukan menjual secara jualan langsung... apatahlagi buat MLM... bukan saya nak menurunkan darjat kedua-dua bisnes tersebut... bisnes MLM pun dah melahirkan ramai jutawan... hmm... apa yang saya ingin share dengan para peminat... para pedagang (traders) sama ada full time atau part time... tentang apa jua teknik yang boleh kita kongsikan agar kita mampu menjana pendapatan dari perniagaan forex ke tahap optimum... 


lebih banyak maklumat tentang forex dan indicator boleh didapati di forum2 forex di internet. blog saya ni pun mungkin juga lebih kurang sama saja dengan apa yang dibincangkan di dalam forum2 tersebut... cuma saya ingin lebih fokus kepada beberapa indicator dan trading technique yang telah mendatangkan keuntungan kepada saya. saya juga ingin berkongsi dengan para traders berkenaan program yang boleh dibangunkan bersama untuk tujuan autotrade.

Comments

Popular Posts