Trade Yang Untung (Minggu Akhir 2010)


Trading forex ni memang unpredictable…. Tapi at least kita boleh kurangkan unpredictability tu dengan ilmu forex yang mencukupi… ramai yang trading forex dengan cara ikut2 orang… masuk dalam MV (marketiva) chat room dan tanya dengan otai2 yang ada kat dalam tu…. Hmm… boleh juga macam tu… tapi sampai bila kan?... J

Saya ingin kongsikan satu trade yang saya buat minggu lepas bagi matawang euro melawan usd (e/u). Setelah turun sebanyak 400 mata dan hanging kat bawah tu macam takde harapan untuk naik… tetiba reversal berlaku dan euro terus melonjak tinggi sehingga 600+ mata. Di sini saya gunakan perkataan 'mata'. Pada kebiasaannya forex traders akan gunakan perkataan pips. Well…. Up to you all nak gunakan yang mana satu… as long as u all happy… J

Last week punye fundamental analysis adalah euro akan semakin mengukuh kerana germany (siapa yang tak kenal germany kan? – negara paling kaya di kalangan negara yang menggunakan euro) telah pun berura-ura untuk mengeluarkan dana untuk membantu mengembalikan kestabilan matawang euro dari terus merudum.

Untuk para trader yang baru bermula… dalam forex trading ni ada dua jenis analisys…. 1) Technical analysis – sangat penting dan 2) Fundamental analysis – walaupun tak berapa penting tetapi sangat berguna untuk para traders mengetahui ke mana arah market sesuatu matawang adakah naik (bullish) atau turun (bearish).

Amboi…. Banyak betul technical terms yang baru bagi trader yang baru bermula… takpe… kalau ada apa2 nak tanya boleh reply post saya. Insyaallah saya akan terangkan.

Jadi seperti yang saya janjikan… ini dia printscreen bagi trade saya minggu lepas. Profit 600+ mata.


Comments

Popular Posts